Ustaz Youtube kerap tampil
beri huraian agama dengan tujuan raih populariti.
Kecelaruan
kefahaman dalam agama. Itu isu membelenggu masyarakat Islam di Malaysia apabila
kefahaman segelintir umat Islam kini dicampuraduk dengan pelbagai sumber yang
diragui kebenarannya.
Lebih
membimbangkan, kecelaruan itu mudah didapati dan disebar menerusi medium yang
senang dicapai dan dihadam dengan cepat seperti Internet yang boleh diakses
menerusi telefon pintar.
Justeru, sejauh
mana masyarakat Islam di negara ini marnpu menepis dakyah dan dakwah ‘palsu’
itu dan sejauh mana ia boleh menjejaskan akhlak dan akidah umat Islam di Malaysia.
Bagi merungkai
permasalahan itu, wartawan Mohd Husni Mohd Noor menemu bual secara eksklusif
Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tan Sri Dr Abdullah Muhammad Zin yang juga
Pengerusi Institut Wasatiyah Malaysia (IWM).
Boleh Tan Sri
jelaskan maksud kecelaruan ke fahaman dalam agama dan apakah punca berlakunya
perkara ini dalam kalangan umat Islam di Malaysia?
Perkataan celaru mengikut Kamus Dewan
membawa maksud tidak tentu arah, tidak berperaturan, kacau bilau atau huru
hara.
Manakala, jika ditafsir kecelaruan kefahaman
dalam agama, seseorang individu itu tidak mengikut pengajian Islam yang sebenar
dengan ungkapan lain mereka tidak belajar daripada murshid atau guru agama
yang ber tauliah.
Dengan kata lain, kecelaruan kefahaman
agama itu berlaku akibat mencedok ilmu agama daripada sumber yang tidak sahih.
Sebagai contoh, sekarang ini sumber kefahaman agama boleh diperoleh dengan
mudah menerusi laman YouTube sehingga wujud istilah 'ustaz YouTube’ yang kerap
tampil memberi huraian mengenai agama dengan tujuan meraih populariti.
Mengambil pengetahuan agama dari sumber tidak sah boleh diibaratkan seperti
mencedok air dari hulu sungai yang mana aimya tidak jernih dan kotor. Begitu
juga dalam agama, jika ia diperoleh dari sumber tidak sah maka jawapan yang
diperolehnya akan menimbulkan kecelaruan kefahaman.
Ada yang mengatakan, jika pelajaran agama
itu tidak diambil dari guru agama yang sah, maka gurunya adalah syaitan.
Golongan
manakah yang paling terkesan dengan kecelaruan kefahaman agama dan adakah media
sosial juga menjadi punca utama perkara ini berlaku?
Golongan muda adalah yang paling terkesan
dan mudah terdedah dengan kecelaruan ker fahaman agama namun pada masa sama, golongan
dewasa juga tidak terkecuali dan ramai yang terbabit dengan kecelaruan fahaman
agama dan membawa kepada terpengaruh dengan ajaran sesat.
Saya melihat golongan muda ini suka menonjolkan
diri dalam masyarakat dan berani mengeluarkan pandangan serta pendapat kepada
masyarakat sebagaimana beraninya mereka menunjukkan keberanian tidak bertempat
seperti menaiki tempat tinggi sehingga membahayakan diri.
Menurut kajian TNS Global, 66 peratus pengguna
Internet di Malaysia mengakses aplikasi media sosial setiap hari. Daripada 20.1
juta pengguna Internet, 59 peratus berusia 30 tahun ke bawah iaitu golongan
muda.
Golongan ini suka kepada media sosial dan
Internet, malah mereka lebih suka mengakses kemudahan itu untuk mendapatkan
pelbagai berita tanpa perlu memeriksa sama ada ia dari sumber sah atau palsu.
Jika dilihat ada
pihak yang berlumbalumba mengeluarkan pendapat dalam isu agama wa laupun bukan
pihak yang berkuasa, adakah ini bermakna umat Islam di negara ini semakin malas
menggali ilmu secara berguru dengan ilmuan sebaliknya suka menceduk dari bahan
bacaan yang tidak diketahui kesahihannya?
Malaysia adalah sebuah negara demokrasi
yang mana semua rakyatnya boleh menge luarkan pendapat malah, kebebasan
bersuara itu dilihat bagus di mana semua orang boleh menyatakan pandangan
masing-masing.
Jika dikawal ia dibimbangi akan menyebabkan
masyarakat terdesak dan menggu nakan saluran lain termasuk gerakan bawah tanah
bagi menyuarakan pendapat dan pandangan.
Bagi saya, semua orang boleh memberi pen
dapat namun ia mesti berdasarkan fakta. Saya sebagai ahli agama boleh saja bercakap
mengenai sains, tetapi pada masa sama saya bimbang jika pandangan saya itu
diketawakan orang. Kalau kita bercakap tanpa fakta dan sumber yang sah, ia
mungkin diketawakan orang.
Begitu juga dalam bidang agama, kalau
orang itu mahu bercakap pasal agama, dia perlu mempunyai ilmu mencukupi untuk
membicarakan sesuatu isu agama.
Misalnya berkaitan status haji mabrur yang
dibicarakan seorang tokoh negarawan, saya melihat pandangan itu boleh
menimbulkan salah tanggapan orang ramai kerana ia tidak berpandukan ilmu agama.
Bagi saya, sekiranya mahu haji yang di
kerjakan itu mabrur, maka jemaah itu perlu mengerjakan ibadah tersebut dengan
ikhlas.
Saya mengambil contoh, ada mufti yang
membicarakan mengenai hukum solat dengan kain yang dicuri. Mufti berpendapat
solat yang dikerjakan itu sah dan dia berdosa kerana mencuri kain tersebut.
Masyarakat perlu fa ham bahawa fatwa hanya boleh dikeluarkan oleh mereka yang
‘berauthoriti’ (memiliki kuasa/kebenaran yang sah) saja iaitu mufti di setiap
negeri dan muzakarah jawatankuasa fatwa kebangsaan di peringkat negara.
Saya merasakan tindakan individu yang
mempersoalkan status haji itu dibuat atas dasar kepentingan peribadi selain
mahu menonjolkan personalitinya dan menunjukkan kepada masyarakat balhawa dia
boleh bercakap dalam semua bidang.
Tindakan itu dilihat boleh menimbulkan
kecelaruan dalam fahaman agama yang bercanggah dengan Islam, justeru, pandangan
itu perlu dihindari.
Dalam bidang agama, jika seseorang itu
bercakap tanpa berlandaskan ilmu-ilmu yang sahih, maka pandangan itu diragui
dan mem bawa keresahan masyarakat.
Malaysia adalah sebuah negara demokrasi
yang memberi kebebasan bersuara kepada rakyatnya. Bagi saya majoriti rakyat
Malaysia terutama umat Islam di negara ini sudah matang untuk menilai apa saja
pandangan.
Setiap ilmu yang dibicarakan harus dijawab
dengan ilmu, hujah dijawab dengan hujah, barulah setanding. Setiap persoalan
pengetahuan juga perlu dibalas dengan pengetahuan dan jangan hanya mahu
menegakkan benang yang basah.
Apakah peranan
boleh dilaksanakan semua pihak dalam menangani kecelaruan dalam aga ma hari
ini?
Tugas dakwah adalah peranan bersama sama
ada di peringkat pemerintah, institusi agama dan individu Islam. Saya rasa kom
binasi semua pihak perlu dan semua pihak mempunyai tanggungjawab untuk
menangani kecelaruan dalam agama ini.
Kerajaan menerusi Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia (JAKIM) dan Majlis/Jabatan Agama Islam Negeri (MAIN/JAIN) perlu
membuat pencerahan dan penjelasan kepada masyarakat mengenai kecelaruan
kefahaman agama ini. Selain itu, institusi sosial seperti masjid, surau, kelab
dan sekolah mesti berperanan dan fokus pada kelompok sasaran masing masing.
Dalam pada itu, alim ulama dan ahli agama
perlu tampil memberi pandangan masing-masing terutama dalam menjawab isu agama
dan jangan pula menggawatkan sua- sana untuk meraih populariti.
Jika boleh, golongan alim ulama dan ahli
agama duduk bersama di meja rundingan dan perbincangan untuk menjawab isu agama
yang timbul dalam masyarakat.
Apakah prinsip
umum yang diguna pakai da lam pembinaan fatwa yang boleh diterima semua pihak?
Di Malaysia, pembinaan fatwa dibuat selepas
mengambil kira pendapat yang muk tamad mengikut mazhab Shafie dan pendapat yang
disepakati umum oleh majoriti ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Fatwa tidak boleh dikeluarkan sebarangan pihak
sebaliknya hanya oleh mufti yang di lantik oleh Sultan bagi negeri yang beraja
dan bagi negeri tidak beraja pula, mufti dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.
Sebagai contoh, berkaitan isu bersentuhan
bagi bukan mahram ketika mengerjakan tawaf di Tanah Suci. Jawatankuasa Fatwa
Kebang saan mengambil ketetapan bahawa tidak batal wuduk seseorang jemaah itu
biarpun bersentuhan dengan jemaah lain ketika tawaf. Fatwa itu terpakai di
Tanah Suci saja dan tidak terpakai apabila pulang ke Malaysia.
Apabila timbul sebarang isu dan keperluan
maka, jawatankuasa fatwa akan mengafdakan perbincangan dan kajian seterasnya
menge luarkan pandangan serta pendapat untuk menyelesaikan masalah itu sebelum
mewarta kannya.
Apakah keutamaan dalam menangani per bezaan
pandangan yang berlaku dalam kalangan umat Islam hari ini?
Kita mesti mengutamakan perpaduan dan
ukhwah dalam menangani perbezaan pandangan kerana ukhwah isiamiah itu lebih
tinggi daripada perbezaan pendapat.
Ukhwah Isiamiah perlu dijaga dengan baik
biar kita berbeza pandangan sebab berda sarkan agama Islam, perpaduan amat
penting dan perpecahan pula adalah dilarang.
Justeru, perpaduan jika dilakukan akan
memperoleh pahala kerana kita menjalankan suruhan dalam agama. Kita boleh
dikira berdosa jika berpecah kerana itu larangan dalam agama. Kita ada 60
peratus umat Islam di Malaysia dan jika ukhwah tidak dijaga, maka negara kita
akan hancur sebagai in ana Syria, Yaman, Iraq dan Libya.
Di Malaysia, detik perpaduan sudah dapat
dilihat menerusi sokongan yang ditunjukkan rakyat Malaysia tidak kira agama dan
kaum seperti kejayaan pemain badminton negara Datuk Lee Chong Wei dan kejayaan
jaringan bola tercantik dunia menerusi pemain bola sepak Pulau Pinang, Mohd
Faiz Subri, baru-baru ini. Gambaran perpaduan ini sudah ditunjukkan menerusi
‘kontrak sosial’ yang sudah lama terbentuk di Negara ini seperti berseleranya
kaum Cina makan capati dan masyarakat India menikmati nasi lemak.
Kita hidup dalam masyarakat berbilang kaum
justeru, kita juga perlu menghormati agama lain.
Islam diiktiraf
sebagai agama Persekutuan oleh Perlembagaan Malaysia pula dilihat seolah me
minggirkan agama lain di Malaysia. Justeru, se- barang isu yang berkaitan agama
perlu ditangani dengan berhati hati agar tidak berlaku kere sahan. Apakah
pendekatan terbaik yang mesti dipegang dalam hal ini?
Benar. Kita mesti kembali kepada Perlem
bagaan Malaysia, Islam adalah agama Persekutuan dan pada masa yang sama tidak
meminggirkan agama lain sebaliknya memberi hak kepada penganut agama lain
untuk mengamalkan agama masing masing dalam keadaan harmoni.
Selain itu, bahasa Melayu diiktiraf
sebagai bahasa kebangsaan namun, pada masa sama, bahasa lain boleh diajar di
peringkat sekolah seperti yang dilakukan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina
(SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).
Itu keunikan yang ada di Malaysia dan
tiada di negara-negara lain. Keunikan itu perlu diraikan. Biarpun, kerajaan
kita kerajaan Per sekutuan namun kerajaan negeri masih diberi kuasa dalam hal
tanah, agama, air dan sebagainya. Keunikan yang ada itu sangat baik jika hendak
dibandingkan dengan penafian hak bangsa Rohingya di Myanmar.
Sumber: HarianMetro/Ahad, 22 Januari 2016
Ibadah Haji
Dan serukanlah umat manusia untuk
mengerjakan ibadah haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan
berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis unta yang kurus yang datangnya
dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh. Supaya mereka menyaksikan
pelbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan
menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu" Surah Al-Hajj, Ayat 27-28
Oleh Dr Burhanuddin Jalal
Profesor Madya di Jabatan Kenegaraan, Kepemimpinan dan Ketamadunan, Fakulti
Pengajiart dan Pengurusan Pertahanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
BeritaHarian/27 Ogos 2016
Allah SWT telah
menjadikan ibadah haji sebagai ibadah yang istimewa kerana semua amalannya
berbentuk pengisian rohani. Memakai ihram contohnya membawa kita kembali ke
alam fitrah iaitu membebaskan diri daripada belenggu keduniaan.
Berihram juga
mengingatkan jemaah haji kepada peijuangan Nabi Muhammad SAW dan Nabi Ibrahim
serta keikhlasan mereka melafazkan talbiah yang bermak- sud: “Aku penuhi
panggjlan-Mu ya Allah aku penuhi panggjlan- Mu. Aku penuhi panggjlan-Mu yang
tidak ada sekutu bagi-Mu, aku penuhi panggilan-Mu. Sesung- guhnya pujian dan
nikmat serta kerajaan adalah milik-Mu”.
Makna lafaz talbiah
menggambarkan keluhuran hati hujjaj yang melaksanakan ibadah haji di tanah
haram. Kata-kata dilafazkan menggambarkan mereka seumpama makhluk yang baru
dilahirkan semula, berhati suci, bersih, untuk taat dan beribadah kepada
Allah serta menyesali perbuatan salah dilakukan sebelum ini.
Nabi Muhammad SAW
bersabda: “Barang siapa yang pergi haji lalu tidak berkata kotor dan bertindak
keji, dosa-dosanya terhapus seperti ia baru dilahirkan oleh ibunya”.
Ibadah haji mampu
mewujudkan rangkaian baharu dalam kalangan umat Islam. Umat Islam dari seluruh
pelosok dunia berkumpul bersama, bergaul dengan saudara Islam daripada
berbilang bangsa untuk melaksanakan ibadah secara bersama.
Berkongsi semangat
Sesungguhnya ini
adalah satu manfaat yang cukup besar. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadah haji, nescaya mereka akan
datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang
berjenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau)
yangjauh. Supaya mereka menyaksikan pelbagai perkara yang mendatangkanfaedah
kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang
tertentu.” (Surah al- Hajj, ayat 27-28)
Mereka yang berkemampuan
Rukun Islam kelima
yang diwajibkan kepada mereka yang berkemampuan itu juga adalah latihan
untuk melaksanakan prinsip Islam yang lain seperti mencari keredaan Allah SWT
kerana jemaah haji melakukan pengorbanan meninggalkan negara, harta serta ahli
keluarga.
Selain itu, Allah
SWT mengingatkan umat Islam yang menunaikan haji sentiasa tabah dan sabar
menghadapi cabaran sepanjang berada di Tanah Suci Makkah dan Madinah, termasuk
berdepan faktor cuaca, kesesakan serta ketidakselesaan disebabkan jumlah jemaah
yang ramai.
Ia juga menerapkan
nilai persamaan yang dikongsi jemaah memakai pakaian ihram tidak berjahit,
berada di tempat sama, melakukan rukun ibadah yang tidak membezakan daijat.
Keadaan itu secara tidak langsung mewujudkan satu semangat yang dikongsi semua
jiwa hamba Allah SWT yang bemiat melakukan ibadah kerana mengharapkan reda
Tuhannya.
Rasulullah SAW
bersabda: “Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya Rabb kamu sekalian adalah satu,
sesungguhnya ayah kamu semua adalah satu Ingat! tidak ada keutamaan bagi
orang Arab ataupun orang ajam dan tidak bagi orang ajam atas orang Arab, tidak
bagi orang merah atas orang hitam dan tidak bagi orang hitam atas orang merah
kecuali dengan takwa.”
Tangkis persepsi negatif
Rasa perdamaian
dapat dilihat melalui perhimpunan jutaan umat Islam seluruh dunia dan gambaran
itu seharusnya menangkis persepsi negatif umat Islam sebagai kumpulan sering
mencetuskan peperangan serta permusuhan.
Dakwaan itu tidak
benar kerana Islam adalah agama perdamaian. Ibadah haji melatih dan membentuk
rasa perdamaian. Sesungguhnya tanah haram dan kota Makkah adalah tempat perdamaian
seperti disebutkan oleh saidina Umar, “Andai aku melihat pembunuh ayahku di
dalamnya, aku tidak akan menyakitinya”.
Diibaratkan sebagai
seminar antarabangsa umat Islam setiap tahun, kehadiran jemaahnya adalah atas
undangan Allah SWT. Oleh itu, umat Islam yang diberi kesempatan perlu memanfaatkan
peluang ini untuk menunaikan ibadah dengan sempuma.
Pada masa sama,
menjadikan pertemuan mereka sebagai landasan untuk mengukuhkan kedudukan umat
Islam melalui semangat yang diterapkan dalam setiap amalan atau rukun perlu
disempumakan kerana hikmah ibadah haji dapat dilihat oleh mereka yang
benar-benar menghayati syariat diwajibkan ini.
Rasulullah Perjelas
Kelebihan Hari Arafah
Diriwayatkan
daripada Aisyah, beliau berkata: “Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Tiada
suatu hari yang dalamnya Allah lebih banyak membebaskan hamba daripada neraka
melainkan hari Arafah. Sesungguhnya Dia turun dekat, kemudian berbangga di
hadapan malaikat dengan mereka dan berfirman: Apakah yang mereka kehendaki?”
(Riwayat Muslim, al-Nasa’i, Ibnu Majah).
Jabir berkata,
“Rasulullah SAW bersabda: Tiada satu hari yang lebih utama di sisi Allah
daripada hari (pada awal) Zulhijjah. Beliau (Jabir) berkata,
lalu seorang berkata: Wahai Rasulullah, ia lebih utama atau ia termasuk sebagai
jihad di jalan Allah? Baginda menjawab: Ia lebih utama daripada mengiranva sebagai jihad di jalan
Allah. Tiada satu hari yang lebih utama di sisi Allah daripada hari Arafah.
Allah turun ke langit dunia, lantas Dia berbangga dengan penduduk bumi di hadapan
penduduk langit. Dia berfirman: Lihatlah kepada hamba-Ku dalam keadaan kusut,
berdebu, berpanas, mereka datang dari se-genap tempat yang jauh. Mereka
semata-mata mengharapkan rahmat-ku dan tidak ingin kepada azab-Ku. Tiada hari
yang dilihat lebih banyak orang yang dibebaskan dari neraka daripada hari
Arafah.” (Riwayat Ibnu Hibban) Hari Arafah adalah hari yang terbaik dalam
Islam. Allah SWT membebaskan penghuni neraka melalui pengampunan ke atas mereka
pada hari Arafah sementara mereka yang mengerjakan haii dibenarkan Allah SWT di hadapan malaikat.
Menyambut Kedatangan Ramadan 2016
SEGALA puji bagi ALLAH SWT mengkhususkan musim tertentu bagi
hamba-Nya mendekatkan diri mereka kepada-Nya dengan amalan ibadah. Supaya
diampunkan dosa dan ditinggikan darjat mereka.
Muslim itu wajib menyembah Tuhannya dan mentaati-Nya sepanjang
hidup. Sebahagian ulama salaf mengatakan: "Amalan seorang Muslim itu tiada
hadnya sehinggalah ajal datang menjemputnya."
Dalam kesibukan menjalani kehidupan seharian, kedatangan bulan
Ramadan adalah kesempatan terbaik untuk memberi perhatian dan fokus yang lebih
dalam melakukan amalan dan ketaatan.
Bulan Ramadan adalah musim ibadah di mana ALLAH melipat gandakan pahala lebih banyak daripada waktu yang lain. Ia adalah bulan turunnya al-Quran sebagai petunjuk buat manusia dan penjelasan serta pembeza antara yang hak dan batil. (Lihat rujukan: Al-Quran (terjemahan Bahasa Melayu) dan Al-Quran (Bahasa Inggeris), dan bacaan Al-Quran.)
Bulan Ramadan adalah musim ibadah di mana ALLAH melipat gandakan pahala lebih banyak daripada waktu yang lain. Ia adalah bulan turunnya al-Quran sebagai petunjuk buat manusia dan penjelasan serta pembeza antara yang hak dan batil. (Lihat rujukan: Al-Quran (terjemahan Bahasa Melayu) dan Al-Quran (Bahasa Inggeris), dan bacaan Al-Quran.)
Artinya: Hai orang-orang yang beriman,
diwajibkan atas kamu berpuasa
sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum
kamu agar kamu
bertakwa (Q.S. Al-Baqarah [2]: 183)
Bulan Yang Mulia
Sungguh ia adalah musim ibadah yang penting dan agung. Dianjurkan
sepanjang bulan Ramadan supaya bersungguh-sungguh melaksanakan amalan-amalan
soleh yang berupa fardu dan sunat, dalam bentuk solat mahupun sedekah dan di
samping amal kebajikan yang lain. Tidak dinafikan, hal ini menuntut kesabaran
dalam melaksanakan ketaatan kepada ALLAH dengan mengimarahkan waktu siang
dengan puasa manakala pada sebelah malamnya dengan solat qiamullail,
bersungguh-sungguh dalam berdoa dan zikir di samping sedaya upaya menjejaki
malam lailatul qadar yang menjadi lebih baik daripada seribu bulan.
Kesempatan ini wajar direbut dan tidak disia-siakan dengan perkara
yang melalaikan seperti mana keadaan golongan yang rugi, yang melupakan ALLAH
sehingga ALLAH pun melupakan mereka. Golongan ini tidak mendapat apa-apa
daripada musim kebaikan ini, mereka tidak menghormatinya mahupun
Kesempatan ini wajar direbut dan tidak disia-siakan dengan perkara
yang melalaikan seperti mana keadaan golongan yang rugi, yang melupakan ALLAH
sehingga ALLAH pun melupakan mereka. Golongan ini tidak mendapat apa-apa
daripada musim kebaikan ini, mereka tidak menghormatinya mahupun menghargainya.
Wahai orang yang bermaksiat, bertaubatlah kepada Tuhanmu. Muhasabahlah dirimy. Sambutlah kedatangan bulan Ramadan ini dengan keinsafan dan taubat. Sungguh ALLAH Maha Pengampun, Dia mengampunkan segala dosa hamba-Nya. Taubatlah sebanyak-banyaknya dan istiqamahlah dalam baki usiamu. Semoga ALLAH memberi kesudahan yang baik buat kita semua. Siapa tahu, barangkali ALLAH menggolongkan kamu dalam kalangan mereka yang dibebaskan daripada api neraka di bulan Ramadan ini kerana ia adalah bulan di mana pintu syurga dibuka manakala pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu dengan rantai besi.
Wahai orang yang bermaksiat, bertaubatlah kepada Tuhanmu. Muhasabahlah dirimy. Sambutlah kedatangan bulan Ramadan ini dengan keinsafan dan taubat. Sungguh ALLAH Maha Pengampun, Dia mengampunkan segala dosa hamba-Nya. Taubatlah sebanyak-banyaknya dan istiqamahlah dalam baki usiamu. Semoga ALLAH memberi kesudahan yang baik buat kita semua. Siapa tahu, barangkali ALLAH menggolongkan kamu dalam kalangan mereka yang dibebaskan daripada api neraka di bulan Ramadan ini kerana ia adalah bulan di mana pintu syurga dibuka manakala pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu dengan rantai besi.
Realiti Sebahagian Masyarakat
Sebahagian masyarakat tidak kenal bulan Ramadan kecuali sebagai
bulan untuk mempelbagaikan makan minum di waktu berbuka. Sikap berlebih-lebihan
ketika makan tentu mengundang kemalasan dan rasa 'penat'. Walhal, bulan Ramadan
sepatutnya menjadi bulan untuk kita kurangkan makan minum supaya bersemangat
untuk beribadah.
Sebahagian mereka 'sibuk' berbuka puasa sampai tidak solat Maghrib
berjemaah atau tertinggal solat sama sekali.
Sebahagian lain pula melihat bulan Ramadan sebagai bulan untuk
tidur dan bermain. Barangkali berjaga di waktu malam lalu tidur di sepanjang
waktu siang.
Demikian keadaan sebahagian daripada masyarakat di bulan Ramadan.
Mereka lalai menunaikan kewajipan dan mereka terjerumus dalam hal yang haram
tanpa rasa gentar takut kepada ALLAH. Apakah nilai bulan Ramadan di sisi mereka
dan apakah manfaat yang diperoleh?
Sebahagian yang lain pula melihat bulan Ramadan sebagai bulan
untuk berniaga (jual beli). Mereka akan sibukkan diri di pasar raya sehingga
tak sempat menginjak kaki di masjid kecuali sebahagian kecil daripada mereka
yang akan bergegas pulang dalam keadaan tergesa-gesa setelah selesai solat.
Bagi golongan ini, bulan Ramadan menjadi musim dunia dan tidak
lagi bulan akhirat untuk beramal ibadah. Mereka berusaha mendapatkan habuan
yang sementara dan meninggalkan ganjaran berkekalan.
Lailatul Qadr: Lailatul qadr
yang berarti malam kekuasaan atau kemuliaan merupakan malam termulia.
Keistimewaan lailatul qadr adalah sebagai berikut. Pada malam itu (di zaman
Nabi Muhammad saw) al-Qur'an diturunkan. Nilai malam itu lebih
tinggi dari seribu bulan yang berarti orang yang menjalankan 'ibadah pada
malam itu nilai 'ibadahnya lebih tinggi daripada nilai 'ibadah selama
seribu bulan. Pada malam itu para malaikat, atas izin Allah,
bertebaran diseluruh peloksok bumi. Malam itu penuh keselamatan dan
kesejahteraan (Q.S. Al-Qadr). Oleh karena itu, sangat dianjurkan untuk melakukan
i'tikaf pada malam itu. Para lama berbeda pendapat kapan waktu persisnya
lailatul qadr. Ada yang berpendapat bahwa alam itu terjadi pada setiap tanggal
21 Ramadhan, ada yang bekata tanggal 23, yang lain 25, yang lainnya lagi 27,
dan ada juga yang berpendapat tanggal 29. Tetapi pada umumnya berpendapat bahawa
malam itu terjadi pada salah satu malam dari sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan.
(Sabiq 1991).
Cara Nabi saw Sambut Ramadan
Adalah menjadi kelaziman Rasulullah SAW untuk bersungguh-sungguh
di bulan Ramadan, lebih daripada bulan-bulan lain. Baginda SAW sehingga menangguhkan
kerja yang lain supaya dapat fokus kepada ibadah.
Generasi salaf as-soleh sebelum ini sangat mementingkan Ramadan.
Ramadan adalah bulan untuk mereka dekatkan diri kepada ALLAH dengan amalan
soleh. Mereka hidupkan waktu malamnya dengan qiamullail dan mengimarahkan waktu
siangnya dengan ketaatan.
Kata Imam Az-Zuhri RH: "Apabila tiba bulan Ramadan, ia adalah
bulan membaca al-Quran dan memberi makan (kepada fakir miskin)."
Mereka sedaya upaya berusaha untuk memenuhi masa di masjid sambil
berkata: "la adalah supaya kami dapat jaga puasa dan tidak mengumpat
sesiapa."
Mereka turut menjaga solat tarawih secara berjemaah di masjid dan
tidak beredar melainkan setelah imam selesai. Ini bertepatan dengan sabda Nabi
SAW: "Barang siapa menunaikan solat (tarawih) pada bulan Ramadan kerana
beriman dan mengharapkan pahala akan diampunkan dosanya yang lalu." (Riwayat
Bukhari & Muslim)
Sabdanya lagi: "Sekiranya seseorang itu solat bersama imam sehingga
imam selesai, akan dikira untuknya solat sepanjang malam." (Riwayat Abu
Daud, hadissahih)
Semoga kita tergolong dalam kalangan hamba ALLAH yang bertakwa,
yang memelihara bulan Ramadan dengan sebaiknya, berpuasa pada waktu siangnya
dan solat tarawih di waktu malamnya, di samping memperbanyakkan amal ibadah
yang lain. Semoga kita termasuk dalam kalangan hamba ALLAH yang berjaya.
Muslimin Muslimat yang dirahmati ALLAH, firman ALLAH: "Bulan
Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian
manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan)
perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa daripada kamu
yang menyaksikan anak bulan Ramadan, maka hendaklah dia berpuasa di bulan itu;
dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah
dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari yang lain. ALLAH
menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan dia tidak menghendaki kamu menanggung
kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan
supaya kamu membesarkan ALLAH kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu
bersyukur. Dan apabila hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka:
Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan
orang yang berdoa apabila berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka menyahut seruan-Ku
(dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya
mereka mendapat petunjuk panduan." (Surah Al- Baqarah: 185-186)
Sumber: SinarHarian/Jumaat/3 Jun 2016/Renungan JumaatImprove your English
By ELLEN WHYTE
WANT to improve your English without
hitting the books?
Check out these simple tips.
Read a newspaper
The advantages of reading a newspaper is
that the language is economical and to the point, which is useful for essay
writing. Also, they tend to use lots of common expressions, which help you
sound like a native. If you read the sections that deal with your studies, you
will catch up on what’s new, too.
Read an advanced book
Books tend to deal with subjects in more
detail than newspapers, and they’re usually aimed at a specific market rather
than a national one, so authors often use a larger vocabulary and more complex
sentence structure. By looking up unfamiliar words, you’ll expand your
vocabulary. Bybecoming used to reading longer and more complex sentences, you
advance your grasp of the language.
Watch a sitcom
Situation comedies tend to use a lot of
colloquial English and a lot of the humour comes from wordplay. Both will help
boost your understanding of contemporary English. It also helps you pick up
various accents, which is important for getting along in your future career. If
you get stuck, put on subtitles and as you learn, switch them off. Watch English Sitcoms: Top 10 Sitcom of All Time, Top 10 TV Sitcoms of 2000s, American Sitcoms, Comedy Sitcoms
TVET Lahir 225,000 Pekerja Mahir
Kerajaan
memperuntukkan RM4.6 bilion dalam Bajet 2017 bagi memperkasakan TVET.
Oleh Nurul Nadira Shaari
Bh/Varsity/Khamis, 22 Disember 2016
Kira-kira 225,000 pekerja mahir dalam
bidang teknikal bakal dilahirkan menerusi program Latihan dan Pendidikan
Teknikal dan Vokasional (TVET) di institusi pengajian tinggi (IPT) seluruh
negara menjelang 2020.
Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan
Tinggi, Tan Sri Dr Noorul Ainur Mohd Nur, berkata pihaknya yakin sasaran itu
mampu dicapai, sekali gus membantu meningkatkan kemasukan pelabur asing ke
negara ini.
Beliau berkata, TVET menjadi keutamaan
berikutan permintaan tinggi pihak industri terhadap keperluan modal insan dalam
bidang itu, justeru Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) meliputi
Universiti Malaysia Pahang (UMP),
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
(UTHM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Universiti Teknikal Malaysia
Melaka (UTeM) memainkan peranan penting bersama institusi lain seperti
politeknik serta kolej komuniti.
“TVET kini adalah pendidikan primer. Oleh itu, peruntukan tinggi disalurkan kepada bidang
ini menerusi Rancangan Malaysia Kesebelas dan Bajet 2017,” katanya ketika
ditemui selepas menyampaikan syarahan umum kebangsaan di UMP Kampus Gambang
dekat sini, baru-baru ini.
Yang turut hadir ialah Naib Canselor UMP,
Prof Datuk Dr Daing Nasir Ibrahim.
Mengulas lanjut, Dr Noorul Ainur berkata,
antara strategi utama memacu bidang TVET ialah menjalinkan kerjasama dengan
pihak industri bagi memberi pendedahan sebenar kepada pelajar.
“Di Thailand, pihak industri memberikan peralatan
yang mereka guna kepada universiti dan penuntut akan belajar menggunakannya.
Melalui cara itu, pelajar mereka tidak menghadapi masalah mengendalikan
peralatan terbablt apabila bekerja selepas menamatkan pengajian.
“Kita juga harus ada kerjasama seumpama
itu kerana memudahkan semua pihak dan paling penting, pekerja mahir dilahirkan
sesuai dengan permintaan industri,” katanya.
SEGERA BELAJAR UBATI KEKECEWAAN
RASA kecewa atau kesal ada pada setiap orang. Bagi remaja serta dewasa, perasaan ini
memang suaah sinonim. Masalah keluarga, putus cinta dan gagal dalam peperiksaan
adalah antara punca utama. Kebiasaannya apabila sudah terkena 'penyakit'
kecewa, ramai yang sukar mengikisnya.
Berasa kecewa atau kesal adalah normal,
malah anda boleh dikatakan 'tidak normal’jika tidak pernah berasa kecewa
sepanjang hidup!
Bagalmanapun, jangan biar ia menguasai
diri hingga mendorong anda bertindak luar dugaan dan mengalami tekanan yang
boleh merosakkan diri dan kerjaya.
Sebagai remaja, anda perlu mengharunginya
dengan matang. Cuba belajar untuk mengubati kekecewaan. Tidak semestinya rasa
kecewa itu akan berterusan kerana jika kita yakin dan terus bersemangat pasti
ada harapan pada masa depan.
Berikut beberapa panduan untuk membuang
rasa kecewa:
TERIMA KENYATAAN
Kita hanya mampu merancang, Tuhan yang
menentukan.
Sebagai manusia, kita tidak boleh
menentukan kehidupan kerana segalanya bergantung kepada takdir dan ketentuan
llahi. Apa yang boleh kita lakukan ialah berusaha mengubah nasib kita.
Ada ketikanya kita bernasib baik, tetapi
ada masanya kita juga diuji pelbagai dugaan. Rasa kecewa itu antara ujian dan
dugaan yang diberi kepada kita. Hadapinya dengan tenang dan reda kerana selain
memiliki hikmah tertentu, ia pasti mengajar kita supaya lebih berhati-hati dan
menjadikan kita insaf.
BERFIKIR
Senaraikan pro dan kontra apabila anda
membuat sesuatu keputusan supaya anda tidak berasa terlalu kecewa apabila
berlaku perkara yang tidak dijangkakan.
Biarkan ia berlalu dan lama-kelamaan anda
akan dapat mengatasinya sendiri.
BERFIKIRAN POSITIF
Cuba kenang kembali peristiwa kerana
kebahagian yang anda miliki hari ini mungkin disebabkan pengalaman silam anda.
Memang sukar untuk berfikiran positif apabila berdepan dengan sesuatu tragedi.
Jangan terlalu mengikut perasaan,
sebaliknya tumpukan kepada perkara positif yang pernah anda lakukan dalam
hidup. la pasti banyak membantu apabila anda berdepan rasa kecewa.
LUAHKANNYA
Bahaya jika memendamkan rasa kecewa kerana
ia boleh memakan diri. Kesannya anda boleh mendapat
kemurungan dan tekanan (stress).
Apa yang penting, tanda perlu berkongsi
rasa itu dengan menceritakannya kepada orangyang lebih rapat dengan anda. Bagi
remaja, ibu bapa adalah individu paling sesuai. Jika anda mengadu,
sedikit-sebanyak perasaan kecewa itu akan reda dengan pujukan, nasihat dan
semangat yang anda peroleh daripada mereka.
BERI TUMPUAN PADA HIDUP
Teruslah berusaha untuk mencapai matlamat
diinginkan. Apabila anda mempunyai fokus, segala cabaran dan rintangan boleh
dihadapi dengan mudah. Apa yang penting, jangan biarkan perkara remeh
menghantui anda sehingga membuatkan anda kecewa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan