"" Gedung Purba: Berita Fesyen/Aksesori
Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Selasa, 19 April 2016

Berita Fesyen/Aksesori




FashionValet
FashionValet Pikat Pelabur Antarabangsa
Portal fesyen e-perdagangan jana dana jutaan dolarAS daripada Start Today
Kami teruja menerima Start Today sebagai pelabur. Pengalaman mereka dalam membangunkan ZOZOTOWN menjadi portal e-perdagangan fesyen utama di Jepun amat bernilai kepada FahionValet dalam usaha kami mencarta pertumbuhan berikutnya di rantau ini" Fadzarudin Anuar, Ketua Pegawai Eksekutif, FashionValet

FashionValet, portal fe­syen e-perdagangan diasaskan anak tempatan, berjaya menjana dana Series B bernilai jutaan dolar AS dari­pada Start, Today Co Ltd, pemilik dan pengendali pasar raya fesyen dalam talian terbesar Jepun, ZOZO- TOWN.
Perlaburan itu diperolehi genap setahun selepas kejayaan FashionValet meraih pelaburan Series A diterajui Elixir Capital yang berpangkalan di Lembah Silikon, Amerika Syarikat.
Ketua Pegawai Eksekutif Fas­hionValet, Fadzarudin Anuar, berkata dana pemula pusingan kedua itu akan menyediakan FashionValet modal bagi tujuan pelaburan dalam operasi pe- ngembangan strategik, selain membolehkannya memanfaatkan kepakaran e-perdaga­ngan fesyen rakan pelaburan dari Jepun itu.
Beliau berkata, 12 bulan sejak dana Series A diperoleh, Fashi­onValet menggandakan pendapatannya, memulakan operasi di Singapura dan Jakarta dan membuka kedai fizikal pertama di Kuala Lumpur.
Kami teruja menerima Start Today sebagai pelabur. Pengalaman mereka dalam membangunkan ZOZO-TOWN menjadi portal e-perdagangan fesyen utama di Jepun amat bernilai kepada FahionValet dalam usaha kami mencarta pertumbuhan berikutnya di rantau ini,” katanya sambil menambah kedai fizikal kedua FashionValet akan dibuka di Singapura pertengahan 2016 di Orchard Road.
Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan baru-baru ini.
Destinasi dalam talian utama di Asia Tenggara
FashionValet adalah destina­si dalam talian utama Asia Tenggara bagi jenama fesyen Asia yang menjual pakaian, kasut, dan aksesori, bertujuan membawa aliran fesyen terkini ke pintu pelanggan.
Ditubuhkan pada 2010 oleh blogger popular, Vivy Yusof dan suami, Fadzarudin Anuar, FashionValet menawarkan pilihan meluas pakaian sedia dipakai, daripada pakaian muslimah hingga pakaian dalam wanita dan pakaian mandi, menawarkan khidmat peng hantaran pantas, serta penga­laman pengguna terbaik da­lam kelasnya.
FashionValet memperagakan jenama tempatan dan pereka fesyen merentas Asia Tenggara, bertindak sebagai platform utama bagi pereka baharu di rantau ini.
Pada 2012, MYEG, satu dari­pada syarikat internet senaraian awam terkemuka Asia Tenggara, melabur dalam Fas­hionValet selepas pengasasnya mengatasi 40 pesaing untuk memenangi pertandingan kalah mati ‘Make The Pitch’ anjuran MYEG.
Sumber: Berita Harian / 11 April 2016 / Bisnes

Fesyen
Rekaan Eksklusif  Royale Aida
Gabungan tradisional dan moden lengkapkan penampilan pemakai
Royale Aida Malaysia, salah satu daripada nama baharu yang muncul dalam industri fesyen melancarkan koleksi Raya Couture ‘Exklusiv’ 2016 melalui kerjasama dengan pereka baharu iaitu Eliza Razman.
Koleksi R.A 'Exklusiv' X Eliza Razman boleh didapati dalam lapan rekaan yang diberi nama Seroja, Melur, Mawar, Cempaka, Suria, Seri pagi, Cenderawasih dan Melati. Semua koleksi ini boleh dibuat tempahan mulai sekarang hingga akhir bulan ini.
Selain itu, R.A 'Exklusiv' X Eliza Razman ini juga telah memasuki pasaran Brunei bermula awal April lalu. Koleksi ini ditempatkan di sebuah butik fesyen Islamik yang terkenal di negara itu, iaitu Qaisara Dreams.
Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Royale Adia Malaysia, Emi Mat Rozekhi berkata, idea untuk membentuk R.A ’Exklusiv’ sebagai satu hadiah istimewa kepada peminat fesyen yang sukakan kepada ciri-ciri eksklusif dan terhad.
"Walaupun baru pertama kali bekerjasama dengan Eliza Razman, saya cukup puas hati kerana setiap rekaannya memberi sentuhan yang moden dan ringkas. Dia mahir dalam semua bidang dan memberi inspirasi kepada saya setiap kali untuk kelihatan cantik dan kemas pada setiap masa. Cita rasa fesyennya adalah berbeza, unik dan ia sejajar dengan misi jenama kami.
"Bagi memastikan peminat fesyen tidak lupa dengan koleksi Royale Adia, kita juga turut mempromosikan jenama ini melalui media sosial," katanya.
Sementara itu, Eliza yang cukup teruja diberi peluang berkongsi ideanya dalam rekaan koleksi kali ini tidak menyangka impiannya tercapai untuk mengolah idea baharu melalui pakaian tradisional yang menjadi kesukaannya sejak dari kecil.
"Saya sentiasa menggabungkan sentuhan lama dengan moden, dalam setiap tatacara pemakaian saya. R.A Exklusiv X Eliza Razman pastinya platform bagi saya sebagai seorang pereka baru, bagi berkongsi minat saya bersama peminat fesyen,” ujarnya.
Diilhamkan oleh malar hijau tradisional, koleksi oleh R.A 'Exklusiv' X Eliza Razman, adalah gabungan daripada konsep tradisional dan moden selain mengekalkan ciri keanggunan yang tersendiri. Koleksi ini mencerminkan komitmen Royale Adia Malaysia untuk mempamerkan yang terbaik di dalam rekaan bercirikan tradisional-Melayu kontemporari.
Berpegang teguh kepada potongan tradisional klasik yang serba ringkas,
Royale Adia yakin setiap rekaan dapat memenuhi cita rasa pelanggan dengan menggabungkan ciri-ciri vintaj yang terbaik selain dapat memenuhi keperluan wanita daripada pelbagai kaum dan peringkat umur.
Menjadikan motif Melayu asli seperti songket dan batik sebagai motif utama koleksi ini, ia menjadikan rekaan itu lebih eksklusif.
Warna-warna pilihan adalah gabungan warna terang dan pastel yang menambahkan lagi ciri-ciri keistimewaan daripada koleksi The Duchesse’ ini selaras dengan identiti dan imej gabungan dua jiwa iaitu Eliza Razman dan Emi Mat Rozekhi.
Sumber: SinarHarian /Fesyen/17 April 2016


Pengasas FashionValet Kongsi Pengalaman
Pelanggan mengetahui FashionValet dari skrin komputer saja untuk urusan beli-belah, namun saya mahu mendekati mereka melalui rancangan ini supaya rasa lebih dekat"
Vivy Yusof, Pengasa FashionValet.
Oleh Muhamad Shaifullah Tayep / Berita harian / Famili
Di laman sesawang beli-belah dalam talian, FashionValet menandakan satu lagi kejayaan dengan melancarkan sebuah rancangan realiti lapan episod memaparkan kisah pengasasnya, Vivy Yusof bertajuk Love, Vivy, di AstroRia.
Rancangan Love, Vivy berkisar mengenai kehidupan usahawan fesyen terkemuka Malaysia yang  menggalas tanggungjawab sebagai pengasas FashionValet dan jenama selendangnya, dUck serta rutin harian sebagai anak, isteri dan ibu kepada dua anak, Daniel dan Mariam.
Ia memberi gambaran sebenar kehidupan Vivy kepada penonton, walaupun kelihatan sarat dengan jadual kerja. dan rutin harian yang padat, beliau tetap menjalani kehidupan penuh kepuasan.
Paling menarik, telatah Vivy cuba menyediakan makanan buat keluarganya turut dipaparkan yang pastinya membuatkan anda tidak kering gusi.
Papar kejayaan
Perkongsian bersama suami, Fadza Anuar, menunjukkan kesinambungan terbaik, justeru, Vivy mahu pengusaha lain mencontohi keijasama erat yang dilakukannya selama ini.
Menerusi program itu, Vivy turut memaparkan bagaimana mereka berdua memberi keseim- bangan kepada kehidupan yang akhirnya melahirkan kejayaan dalam perniagaan dan mewujudkan sebuah keluarga bahagia.
Setiap episod membawa penon­ton ke dunia fesyen FashionValet yang menyeronokkan.
Daripada 10 jenama dan tiga tenaga kerja, kini ia meningkat sebanyak 500 jenama dan 100 pekerja selepas lapan tahun berada dalam industri fesyen.
Perkembangan positif ini datang daripada titik peluh usaha mereka sendiri, selain mengharungi pelbagai cabaran seperti peletakan jawatan ramai kakitangan dan masalah pada laman sesawang.
Dekati pelanggan
Vivy berkata, beliau mahu lebih dekat di hati pelanggan dan tidak mahu urusan jual beli terhenti di laman sesawang itu saja.
“Ini adalah kali pertama syarikat itu membuka pintunya untuk menjadi tontonan ramai, justeru, mereka dapat melihat bagaima­na kami bekerja setiap hari bagi memenuhi kehendak pelanggan.
“Pelanggan mengetahui Fa­shionValet dari skrin komputer saja untuk urusan beli-belah, namun saya mahu mendekati mereka melalui rancangan ini supaya rasa lebih dekat.
“Kini peminat dapat mengenali FashionValet dan pengasasnya secara lebih mendalam, dari cara kami bekerja, kesukaran dan kepayahan yang kami hadapi serta cara kami mengharunginya,” katanya.
Vivy berkata, pembahagian masa terhadap banyak perkara sememangnya sukar, justeru, beliau mahu orang di luar menjadikan dirinya inspirasi dalam mengecapi kejayaan.
“Dalam memaparkan kejayaan dan kehidupan, Love, Vivy juga mendedahkan bagaimana saya membahagikan masa menjadi ibu, menguruskan kerjaya dan sebagai tokoh perniagaan,” katanya.
Hasil rancangan berkualiti
Sementara itu, Pengurus Saluran Astro Ria, Raqim Ahmad, berkata pihaknya akan terus menghasilkan rancangan berkualiti walaupun saingan amat sengit dalam dunia teknologi moden masa kini.
Astro Ria gembira untuk menjalinkan kerjasama dengan Fashion. Valet dalam menghasilkan siri televisyen terbaik ini. Menerusi program ini, kami mahu membawakan tahan fesven terbaik.
Sumber: Berita Harian / Famili / 14 April 2016

Serlah Ekpresi Diri
Koleksi terkini Esprit bantu individu tampilkan gaya menawan
Kini terdapat buah tangan terbaharu Esprit yang ternyata mengagumkan kerana cetusan fesyen terkini musim bunga dan koleksi musim panas yang akan datang, memenuhi semua keperluan peribadi.
Penggemar fesyen pasti rambang mata untuk memilih kerana semuanva tamnak untuk gaya kasual, ke pejabat dan bersantai di hujung minggu.
Cetusan fesyen baharu itu bertemakan, Dream it, live it, love it. Be all you want to be with Esprit, menjadi pelengkap gaya. Bukan saja memberikan keselesaan dengan pilihan fabrik berkualiti, jenama itu turut mengetengahkan cita rasa diri sendiri, sekali gus mengetengahkan identiti diri.
Apa yang pasti, inspirasi fesyen itu menyerlahkan kemahuan peribadi, tanpa mempedulikan orang lain. Kehadiran koleksi itu menghangatkan duo musim ini, dengan rekaan segar, menafsirkan gaya dan keseronokan.
Penampilan mempesonakan
Sama ada digayakan di rumah, keluar bercanda dengan teman, Esprit ternyata memberikan penampilan yang mempe­sonakan. Ternyata, jenama itu mahu individu menjadi diri sendiri, bukan meniru fesyen orang lain yang menggunakan personaliti berbeza.
Bagi koleksi bermusim, Esprit menawarkan pelbagai pilihan pakaian untuk dipadankan mengikut cita rasa terkini. Setiap rekaan diberikan sentuhan romantis dan perincian kecil untuk menaikkan semangat ketika bergaya serta membantu menyerlahkan ekspresi diri yang sebenar.
Ia menampilkan pel­bagai rekaan iaitu kasual chic, boho, dan canggih untuk dipadankan dengan semua jenis gaya yang diinginkan.
Dengan inspirasi fesyen semula jadi yang hebat dan penuh keseronokan, ia secara tidak langsung berupaya menaikkan semangat serta menyegarkan peribadi anda.
Menawarkan pelbagai rekaan tepat pada masanya semua kelihatan menarik. Esprit membantu anda untuk menyatakan diri dan gaya anda.
Pembukaan semula butik
Sementara itu, lebih mengujakan, butik terkenal itu melakar sejarah menerusi pembukaan semula butiknya di pusat beli-belah, MidValley Megamall.
Keluasan butik itu kira-kira 8,888 meter persegi yang berkonsepkan butik inspirasi dengan mengetengahkan tema less is more, iaitu sedikit tetapi lebih daripada cukup.
Konsep baharu ini menyer­lahkan ruang dalaman lebih luas, pencahayaan terang dengan rak kayu daripada oak. Dengan biasaan rona bata dan wama semula jadi mempamerkan cita rasa moden dan tarikan tersendiri.
Pembukaan semula kedai Esprit di Mid Valley Megamall adalah sebahagian daripada program transformasi yang bertujuan untuk mengukuhkan jenama dalam jangka masa panjang.
Sumber: Berita Harian / Famili / 18 April 2016


Inspirasi Era Retro, Pop Yeh Yeh
Dua pereka muda, Hafizi Radzi dan Izree kai beri sentuhan moden kepada pakaian tradisional.
Potongan gaya tahun 70-an dan 60-an yang sendat serta potongan kain kembang, diangkat menjadi tema pereka muda, Hafizi Radzi Woo dan Izree Kai Haffiz atau FiziWoo untuk koleksi hari raya tahun ini, hasil kerjasama dengan portal beli-belah dalam talian Zalora.
Izree berkata, kenangan baju raya ibu bapa mereka tahun 70-an lalu turut menjadi inspirasi buat mereka berdua dalam mence- tuskan idea lama yang diolah bersama sentuhan moden. Iham cipta diketengahkan itu menjadikan koleksi persalinan ditampilkan menarik perhatian hadirin.
Kami banyak menampilkan baju kurung moden yang disesuai digayakan bagi menghadiri rumah terbuka. Bagi kami, kurung moden menjadi pilihan ramai sebab ia sangat fleksibel untuk digayakan.
Sesuatu persalinan lebih berbaloi sekiranya ia boleh dipakai untuk banyak acara, termasuk ketika hari raya mahupun sele- pas musim perayaan. Misalnya, anda masih boleh menggayakan FiziWoo ke acara minum petang atau makan,”  katanya.
Kedua-dua pereka ini ditemui pada Rayalution: Zalora Raya Fas­hion Festival 2016 di ibu negara, baru-baru ini.
Gaya ropol beralun
Paling ketara dalam koleksi ini apabila pereka dengan latar pendidikan seni bina ini mengetengahkan penggunaan motif haiwan dan jalur yang menonjolkan gaya berbeza, namun anggun.
Bagi wanita yang ingin mencipta penampilan luar biasa, barangkali koleksi ini memenuhi keinginan. Gaya ropol dan beralun pada bahagian empayar wanita serta lengan menyuntik elemen Inggeris ke dalam persalinan tradisional ini.
Hafizi berkata, bersaing dengan banyak pereka memerlukan mereka kerap membuat rujukan apa yang terkini dalam pasaran.
Menerusi kajian dilakukan, kebanyakan wanita kota masih mahukan pakaian tradisional kurung namun inginkan suntikan elemen moden menerusi pemilihan fabrik dan penggunaan warnanya.
“Kami mengambil masa lebih duabulan untuk tampil bersama koleksi ini. Saya j yakin ramai wanita menggemari idea yang cuba di I tampilkan dalam kira-kira 20 persalinan yang kami hasilkan,”  katanya.
Koleksi sedia pakai khusus untuk wanita ini boleh didapati pada harga RM490 hingga RM690.
Sumber: Berita Harian / Famili / 16 April 2016

Indah menghiasi leher

Alangkah indahnya, andai leher jinjang dihiasi seutas rantai yang mengabadikan bentuk cinta atau hati, sebagai buah rantainya. Bagi yang menginginkan aksesori seperti itu, jenama Guess menawarkan rantai indah ini dalam himpunan musim bunga dan panas 2016. Potongannya sangat ringkas dan tidak serabut. Buah rantai berbentuk hati ini menjadi titik tumpu paling cantik dalam koleksi yang turut dilengkapi dengan gelang dan subang. Hadir dalam tiga pilihan warna iaitu rhodium, emas kuning dan emas mawar. Aksesori ini manis digayakan untuk bersantai bersama teman atau ketika anda mengenakan persalinan denim.
Sumber: Berita Harian / Famili / 16 April 2016

Tudung Wanita 
Tudung Fareeda
“Sebagai ahli perniagaan, kami Cuma ingin berkongsi kejayaan dan kegembiraan melihat sokongan ramai peminat Fareeda, malah langsung tiada niat bersikap riak atau sengaja ‘viralkan’ video berkenaan kerana situasi berlaku adalah di luar jangkaan” Fizo Omar, Pengurus Pemasaran Fareeda.
Kerana enggan membiarkan isu kekecohan tudung Fareeda berpanjangan, Fizo Omar yang juga Pengurus Pemasaran Fareeda Global Resources Sdn Bhd (Fareeda) bersama isterinya, Mawar Abdul Karim merungkai segala persoalan serta komen ramai, Isnin lalu.
Menyangkal dakwaan mengupah orang untuk menampakkan keluaran baharu edisi terhad menjadi rebutan, pada sidang media khas itu juga pasangan suami isteri terbabit menafikan video pada hari kejadian minggu lalu sengaja dikongsi untuk menunjuk nunjuk.
Akui Fizo atau nama sebenar, Wan Hafizol Wan Omar lagi, walaupun komen lebih cenderung kepada menghentam, Fareeda tetap mengambil kira pandangan umum dengan memilih stadium sebagai lokasi pelancaran produk baharu akan datang supaya insiden berasak- asak mendapatkan nombor giliran tidak berulang.
Kehadiran melebihi ramalan
Katanya, pihak pengurusan sudah membuat persediaan rapi dengan menyediakan petugas keselamatan dibantu anggota Rela tetapi kehadi­ran pengunjung lebih dua kali ganda berbanding jangkaan awal, iaitu mencecah 2,000 orang menjadikan keadaan sukar dikawal.
Sedari awal Fareeda mengasingkan barisan lelaki dan wanita, namun situasi menjadi tegang dua jam sebelum penyerahan nombor yang sepatutnya bermula jam 5 petang, sekali gus membuatkan friasing-masing berasak-asak tanpa mempedulikan peraturan ditetapkan.
“Sebagai ahli perniagaan kami cuma ingin berkongsi kejayaan dan kegembiraan melihat sokongan ramai peminat Fareeda, malah langsung tiada niat bersikap riak atau sengaja ‘viralkan’ video berkenaan kerana situasi berlaku adalah di luar jangkaan.
“Berdasarkan sambutan setiap kali keluar produk baharu, kami juga melakukan pelbagai persediaan awal, terutama dari segi kawalan keselamatan termasuk menempatkan 30 petugas Fareeda serta 20 anggota Rela.
Ada laporan cermin bank retak
“Pada mulanya semua terkawal, cuma mungkin ada yang menunggu dari tengah hari bertindak agresif hingga mencetuskan insiden tolak-menolak. Kami sendiri menerima laporan cermin pintu sebuah bank berhampiran retak kerana orang berasak-asak.
“Ketika itu, pihak Faree­da cuba meredakan situasi dengan mengedarkan nombor giliran pada jam 3 petang untuk mengelakkan keadaan semakin tegang,” katanya pada sidang media yang berlangsung, di Putrajaya.
Pihaknya turut membelanjakan ribuan ringgit membangunkan aplikasi tempahan menerusi talian atau serahan pintu ke pintu tetapi. pelanggan serta ejen masih mahu sistem konvensional iaitu beratur mengambil nombor.
Kongsi video strategi pemasaran
Beliau juga tidak menafikan Fareeda menganjurkan pertandingan mengirimkan video hari pelancaran se- hari sebelum koleksi ba­haru diperkenalkan yang menawarkan hadiah wang tunai.
“Seperti dimaklumkan, perkongsian video yang diumumkan menerusi Facebook rasmi Fareeda adalah antara strategi pemasaran dan pengiklanan. Kami sendiri tidak menyangka impak sebegitu berlaku pada hari kejadian.
“Bagi kami, mereka yang sedia beratur menjadikan jualan tudung Fareeda sebagai punca pendapatan. Koleksi dikeluarkan pula pada kuantiti terhad membuatkan ramai ejen sanggup mengupah orang lain beratur bagi pihak mereka demi memenuhi permintaan.
“Bukan tidak mahu mengeluarkan helaian baharu itu lebih banyak, cuma tudung kami menggu- nakan jahitan tangan yang memerlukan kekemasan dan ketelitian. Kita tidak mahu mengejar kuantiti hingga mutu produk tidak teijaga.
“Syarikat ini dalam perancangan membina kilang lebih besar di Bandar Baru Bangi, sekali gus berkemampuan menampung permintaan lebih besar selepas ini,” katanya yang turut menyentuh mengenai rekaan dan paten.
Nafi bayar pelanggan
Mengenai persamaan seperti diluahkan pengguna di laman sosial bagi rekaan baharu itu, Fizo menegaskan pihaknya hanya mempatenkan rekaan tudung meliputi cara sam- bungan, jahitan serta bentuk siap bukannya corak.
“Perlu dijelaskan, tudung keluaran Fareeda didaftarkan untuk Reka Bentuk Perindustrian (ID) mengikut syarat tertentu. Soal corak, wujud persamaan kerana kami tidak boleh menghalang pengilang menjual tekstil motif serupa kepada pembeli lain.
“Malah sebenamya corak Sweet Love Fareeda yang menjadi fenomena kini pemah kami keluarkan sekitar tahun 2012 dan kali ini, patennya diberi nafas baharu bersandarkan permintaan penggemar,” ulasnya lagi.
Beliau turut menyangkal dakwaan membayar orang untuk ber- sesak-sesak ketika pelancaran koleksi berkenaan minggu lalu sebagai satu daripada strategi pemasaran, seba- liknya mengakui mereka diupah ejen bagi mendapatkan lebih banyak nombor giliran.
“Berkonsepkan kongsi rezeki, kami membuka peluang kepada ejen menjual mengikut harga per­mintaan dan bagi kami tidak salah jika mereka mengupah orang untuk beratur mendapatkan stok edisi terhad itu dengan kuantiti lebih banyak,” katanya.
Mengulas tindakan admin laman Facebook rasmi syarikat ter- babit, beliau juga tidak menafikan komen pengendalinya agak kasar berhubung isu berkenaan tetapi memaklumkan akan melakukan pemantauan supaya mereka lebih berhemah.

Sumber: Berita Harian/ 14 April 2016 / BH2 (m/s 22)




Beg Tangan
Jenama Oroton
Jenama Oroton sekali lagi tampil penuhi citarasa mewah wanita
Corak timbol tampil kelainan.
Oleh Norhafzan Jaafar
Selepas kejayaan koleksi mewah Alpine Chain yang memaparkan penggunaan kulit buaya sebenar, jenama terkemuka Oroton sekali lagi tampil bagi memenuhi cita rasa mewah untuk wanita.
Koleksi musim bunga/panas 2016 Oroton kali ini membawakan beg corak timbul dari kulit ular dan buaya terutama untuk mereka yang bukan saja mahu kelihatan bergaya, tetapi sentiasa berani menampilkan kelainan.
Warna menarik
Daripada pilihan warna menarik seperti rich choclate, hitam, kelabu, hijau zaitun dan merah cayenne ia pasti menyerlahkan penampi­lan pemakai.
Turut menarik perhatian dalam koleksi ini adalah cetakan kulit ular sebenar yang menambahkan ciri mewah, selain memberikan kepuasan estetik tulen.
Corak kulit ular dan buaya ini sebenarnya daripada kulit lembu yang digabungkan dengan pemegang rantai emas untuk menambahkan gaya penampilan koleksi terhebat ini.
Sumber: Berita Harian / BH2 /Famili / 30 March 2016

Pesona Koleksi Eskotik
Oleh Muhamad Shaifullah Tayep
Dengan gabungan landskap eksotik dan gaya kon- temporari, ditambah sentuhan seni bina moden adalah antara corak yang dipersembahkan jenama Pedro untuk koleksi musim bunga dan panas kali ini.
Koleksi Pedro untuk lelaki membawakan helaian mem- pesona dengan pilihan warna cerah seperti kuning cair, coklat dan merah.
Tumpuan utamanya terletak pada perincian dengan kasut kasual menyerlahkan pemakai dengan sentuhan halus dan kilauan warna emas serta teks- tur kayu yang menawan.
Perhatian diberikan pada kepingan ‘espadrilles’ yang menonjol, direka dengan corak cetakan bunga sesuai untuk musim kali ini.
Pilihan denim juga ada untuk menyesuaikan gaya men- gikut ragam diri yang menjadi tarikan lelaki moden masa kini.
Gaya unik untuk wanita
Koleksi Pedro untuk wanita pula, menghimpunkan he­laian yang menyerlahkan gaya bersama pilihan palet warna menonjol seperti hitam dan biru lalu diserikan bayangan warna neutral seperti putih bagi memberi keyakinan.
Jika anda menjangkakan gabungan rekaan yang unik dan warna menonjol pada kasut tumit tinggi, kali ini Pedro menampilkan corak cetakan ular yang memberikan penampilan berbeza.
Musim ini, kasut sarung direka dengan gaya berani bagi melengkapkan gaya. Dengan pilihan warna nada retro, koleksi sandal juga tidak ketinggalan memberikan gaya yang menonjol.
Pilihan aksesori
Melengkapkan busana harian ketika musim bunga dan panas, aksesori yang ditawarkan Pedro boleh dijadikan pilihan. Pelbagai rekaan untuk lelaki dan wanita boleh didapati yang terdiri daripada fabrik kulit dan denim.
Beg bimbit berstruktur berwarna biru dan coklat untuk lelaki, memberi penampilan sempurna bagi mengharungi yang sibuk. Sementara, beg bimbit dan silang yang direka penuh feminin untuk wanita dalam warna menarik seperti biru serta hijau cair menampilkan sisi berbeza.

Sumber: Berita Harian / BH2 /Famili / 30 march, 2016


Profesi Model di Indonesia
Kebanyakan wanita di Indonesia pasti banyak yang bercita-cita jadi model, alasannya mungkin karena bayaran yang tinggi, bisa terkenal, bahkan bisa jadi artis. Tapi tidak banyak model di indonesia yang bisa terus eksis.  Karena profesi sebagai model yang selalu lenggak-lenggok di panggung runway, dilihat ratusan bahkan ribuan penonton, tentunya membutuhkan kepercayaan diri lebih agar bisa tampil secara sempurna. Untuk menggeluti profesi ini juga dituntut memiliki tubuh proporsional, dengan tinggi badan minimal 170 cm, dan juga memiliki wajah yang menarik.  Dikutip dari Wolipop.com, berikut ini 10 top model Indonesia, siapa sajakah mereka? Yuk, ada di bawah ini: 
Model Cantik Indonesia:
1. Kimmy Jayanti - Model berkulit hitam yang eksotis ini sejak tahun 2010 terpilih menjadi icon Fashion TV Indonesia. Kimmy juga terlihat sangat menikmati profesinya yang sebagai model. Di setiap panggung catwalk, gadis keturunan India dan Cina ini pun selalu terlihat percaya diri untuk menunjukkan keahliannya di bidangmodelling.
2. Paula Verhoeven - Wanita berdarah Belanda, Cina, dan Jawa ini memiliki karir yang melesat cukup cepat. Tak sampai lima tahun, namanya pun sudah dikenal orang banyak. Paula pernah menjadi pemenang Elite Model Look Indonesia pada 2003 silam. Wanita lulusan London School of Public Relations itu pun pernah memenangkan Next Face of Asia 2012 yang diadakan di Singapura. Kini ia tak hanya disibukkan dengan kegiatan pemotretan dan fashion show di dalam negeri saja, melainkan juga sering eksis di panggung catwalk di luar negeri.
3. Kelly Tandiono - Namanya sudah tak asing lagi di dunia model Indonesia. Wajahnya sering terlihat di panggung runway dengan mengenakan busana dari beberapa desainer papan atas seperti Biyan dan Denny Wirawan. Raut wajahnya yang terbilang unik, dengan mata kucingnya yang khas, serta bibir yang sensual, membuat karakternya sangat kuat.
4. Laura Muljadi - Beliau juga merupakan salah satu top model Indonesia berkulit hitam eksotis yang khas. Wanita kelahiran 21 Januari 1985 itu memiliki paras wajah yang manis, serta tinggi tubuh semampai, yaitu 180 cm. Ia memulai karirnya di dunia modelling saat masih berusia 17 tahun. Laura pun pernah mengikuti fashion show yang diselenggarakan di luar negeri, salah satunya Houte Couture Spring 2011 yang diselenggarakan di Paris.
5. Dominique Agisca Diyose – Dia adalah wanita keturunan Tionghoa dan Jepang ini selalu konsisten tampil dengan rambut panjang, namun kini memotong pendek mahkotanya itu. Domi begitu sapaan akrabnya-- sudah sejak kelas 2 SD berkarir dalam dunia modelling. Ia juga pernah masuk sekolah model. Akan tetapi, keseriusannya dalam menekuni dunia modelling dimulai sejak Domi duduk di bangku SMP. Tak heran bila kini ia menjadi salah satu top model di Indonesia.
6. Whulandary – Di tahun 2007, Whulandary memutuskan untuk hijrah ke Jakarta dan memulai karirnya dalam bidang modelling. Ia pun pernah meraih gelar Asian Top Model of the Year 2010 pada Fashion Asia Award yang diadakan di Hangzhou, Cina. Wanita kelahiran 26 Juni 1989 itu kini meraih gelar Puteri Indonesia 2013 yang merupakan perwakilan dari Sumatera Barat.
7. Jenny Chang Awalnya - Jenny Chang hanya mencoba-coba terjun ke dunia modelling di kota asalnya, Medan. Ia pun mulai mengembangkan karirnya pada tahun 2006 dengan merantau ke Jakarta. Belum ada setahun menetap di Ibu Kota, model berdarah Tionghoa dan Banten ini sudah membintangi iklan Pepsodent yang ditayangkan di Vietnam dan China. Karirnya pun semakin melonjak naik saat Jenny mendapatkan tawaran bermain film yang berjudul May, film berlatar belakang kebudayaan Tionghoa yang diedarkan pada 2008.
8. Renata Kusmanto – Adalah wanita yang memiliki tinggi 175 cm itu tergabung dalam agency JIM Models. Ia sudah terbiasa berpose di panggung catwalk ataupun pemotretan majalah. Renata juga pernah berpartisipasi sebagai model dalam ajang Singapore Fashion Week 2007-2008. Bahkan, wanita kelahiran 1982 itu pernah bermain di film 'Nazar' pada 2009, dan 'Sampai Ujung Dunia' pada 2012 dengan lawan main Gading Marten dan Dwi Sasono. Agama Renata Kusmanto adalah Islam.
9. Fahrani Empel - Wanita yang memiliki nama lengkap Fahrani Pawaka Empel ini merupakan seorang model Indonesia yang juga sukses berkarir di dunia film layar lebar. Wanita kelahiran 27 September 1984 itu memulai debutnya sebagai pemeran utama di film Radit dan Jani dan meraih Piala Citra untuk Aktris Terbaik FFI 2008.
10. Reti Ragil – Beliau dikenal sebagai salah satu fun fearless majalah Cosmpolitan. Dia mengawali karirnya sebagai model dengan bergabung bersama agensi Look Models Inc setelah lulus SMA. Dengan tinggi 179 cm, wanita berambut panjang itu langsung mampu mencuri perhatian. Dia sudah banyak tampil di fashion show desainer dan brand lokal maupun internasional. Deretan nama desainer yang kerap menggunakannya sebagai model di antaranya Priyo Oktavianno, Biyan, Eddy Betty, Sebastian Gunawan, dan Tex Saverio.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan